Nejčastější mýty o virtuální realitě

Jsem zvyklý, že mezi zákazníky pojem „virtuální realita“ většinou vyvolává pozitivní emoce. Lidé často technologii spatřili ve filmu, případně četli článek o jejím nasazení v jiném oboru. Po nadšení však přichází různé dotazy na její dostupost a využitelnost. Přečtěte si nejčastější mýty o virtuální realitě, se kterými se mezi lidmi setkávám.

Musí to být extrémně drahé

Často se objevuje názor, že virtuální realita bude stát spoustu peněz, a proto se klientovi nevyplatí. Pokud se však použijí jednoduché brýle pro virtuální realitu např. Oculus Go a většina 3D modelů se zakoupí, celková cena vás velmi mile překvapí. Při vývoji virtuální reality na zakázku totiž hrají roli zpravidla tři částky:

  • Náklady na vývoj interaktivních prvků
  • Náklady na tvorbu či nákup modelů a jejich konverzi do VR
  • Náklady na hardware

Pro nacenění vašeho nápadu se nám stačí ozvat.

Je to hračka bez praktického využití

S virtuální realitou je to podobné jako s internetem v ČR na počátku devadesátých let. Zpočátku si nikdo ve svém byznysu internet nedokázal představit. Ti první, kteří novou technologii začali zkoušet a přišli na internet, v delším horizontu těžili největší přínosy. Podobné je to dnes s virtuální realitou. V současné době VR brýle bezpočet využití od marketingu, přes vzdělávání, návrh designu, strojírenství, zdravotnictví, psychologii, elektronické obchody po sport a virtuální internetové stránky. O některých příkladech se můžete přesvědčit v našich článcích:

Tak jako u internetu, očekáváme, že se bude využití VR dále rozšiřovat. Ti, kteří chtějí být napřed před konkurencí, mají šanci začít již dnes.

Ve virtuální realitě se každému točí hlava

Někteří lidé si VR jednou vyzkoušeli a mají virtuální realitu spojenou s točením hlavy a nevolností. Pravděpodobně proto, že použili nedostatečně optimalizovanou virtuální aplikaci přes mobilní telefon a odnesli si negativní zkušenost. A nebo svůj vstup do světa virtuální reality strávili na horské dráze nebo podobné aplikaci s rychlým pohybem.

Tzv. virtuální nausea (virtual reality sickness) se nejčastěji projevuje v situaci, kdy ve virtuální realitě dochází k rychlému pohybu, zatímco naše tělo stojí. Zde může občas skutečně docházet u některých uživatelů k negativním pocitům. Převážná většina VR aplikací v byznysu však není spojena s rychlým pohybem. Uživatelé zpravidla stojí nebo sedí. Zde bývá virtuální nausea minimální. Některé výzkumy potvrzují náchylnost zlomku populace k virtuální nausee. Pro většinu uživatelů se objevuje pouze pokud  používají nedostatečně výkonný hardware, nebo nedostatečně optimalizovanou VR aplikaci.

Virtuální brýle jsou pouze pro mladé

Někteří konzervativnější zákazníci zpravidla argumentují tím, že VR používají pouze velmi mladí uživatelé. Samozřejmě že technologickým novinkám holdují spíše později narození lidé, nicméně praxe ukazuje, že při správném uchopení obsahu často zaujme i střední a starší generaci. Například náš VR projekt pro Českou pirátskou stranu mělo možnost ochutnat široké spektrum potenciálních voličů a v každé věkové kategorii se objevil zájemce, tak jak je vidět v úvodní fotografii k článku.

Patří to do světa sci-fi

VR má řada z nás spojenou zejména s filmy jako Matrix, Ready Player One apod. Podobná technologie je však již zde! A firmy ji začínají využívat ke svému užitku. Za poslední roky došlo navíc k výraznému snížení ceny. Nejlevnější stand-alone brýle pro virtuální realitu se pohybují kolem 6000 Kč. Každý z nás se o kvalitě současných brýlí může na vlastní oči přesvědčit například v showroomu pražské pobočky Alza. Nebo se stavte u nás a poznejte sci-fi na vlastní kůži.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *